Abel

1986, Alex van Warmerdam

Beluister aflevering

Korte inhoud

Oudere jongere Abel van 31 jaar (regisseur Van Warmerdam zelf) woont nog thuis. Hij is met geen stok het huis uit te krijgen, tot leedwezen van zijn vader. Die organiseert zelfs een romantisch afspraakje voor hem, zonder resultaat. Abel knipt liever vliegende vliegen doormidden. Maar dan ontmoet hij het meisje van de peepshow waar zijn vader stiekem verliefd op is. Mooi absurdistisch debuut van de regisseur die voordien zijn sporen verdiende bij de avantgardistsche theatergezelschappen Orkater en De Mexicaanse hond. Hij gaf met Abel zijn visitekaartje af: zijn films bieden een eigenzinnige, ironische blik op de Nederlandse samenleving. Twee Gouden Kalveren.

Regisseur

Alex van Warmerdam

Hoofdrollen

Alex van Warmerdam, Olga Zuiderhoek, Henri Garcin, Loes Luca, Annet Malherbe, Peer Mascini

Producenten

Laurens Geels en Dick Maas

Schrijver

Alex van Warmerdam

Waarom Abel

Deze debuutfilm van theatermaker Abel van Warmerdam is het begin van het film-oeuvre van Nederlands meest eigenzinnige filmregisseur. Geen gepsychologiseer over de personages en hun beweegredenen, niet noodzakelijk veel uitleg over het ‘waarom’ van situaties en gebeurtenissen, geen standaard-scenario’s en al helemaal geen standaard decors. Wat ons betreft meer dan genoeg redenen om een film van deze uitzonderlijke Nederlandse regisseur op te nemen in onze selectie.

Custom HTML Wrapper | <div class="group">
Custom HTML Wrapper | </div>

Wist je dat….

-Alex van Warmerdam vooral een ‘echte’ film wilde maken, op basis van een fílmscenario(dus speciaal geschreven voor film), omdat de filmregistraties van de voorstellingen van Hauser Orkater altijd tekortschoten…nooit de kracht van theater haalden, maar ook niet de kracht van film…

-Alex heeft ooit overwogen Kees van Kooten en Wim de Bie mee te laten spelen in Abel…

-in eerste instantie zou Frans Weisz de film regisseren. Maar hij zocht teveel naar psychologie in het verhaal (zag Abel als een soort Kaspar Hauser…dus dat een bepaalde jeugd je dus ‘zus of zo’ maakt)en dat wilde Alex niet.

-regisseur Otokar Votocek heeft Alex enorm veel geleerd over het filmvak. Samen maakten ze een uitgebreid storyboard(getekend-later als stripboek uitgegeven). De filmmogelijkheden benauwden Alex en deden hem steeds kiezen voor simpele oplossingen(vgl het debuut van Marleen Gorris!)

Alex: ‘Zwierig of barok wilde ik niet zijn, ik was liever calvinistisch

Alex: Ik hoop dat de kracht van de film het leuk zíjn wordt en niet het leuk dóen. Wanneer iets echt leuk is, dan kun je dat bijna ontkennen en dan is het nog leuk. Dat is het leukste leuk dat er bestaat.

-Alex refereerde ook graag aan de strip Kuifje. Alle figuranten in de straatscenes lopen in regenjassen net als in de stripboeken van Kuifje

-Alex v W vond in de film Amarcord(1973) van Fellini veel inspiratie. Maar ook bepaalde films van Laurel & Hardy(m.n. de naieviteit)

-recensie in de krant De Waarheid 1986: Meerdere malen moest ik bij het zien van Abel aan De Avonden van Van het Reve denken en in een aantal opzichten lijkt Abel een moderne versie van dit boek te zijn.

-In nov 1986 begint Abel winst te maken. Totale kosten 1,2 miljoen dan terugverdiend. O.a. door verkoop film aan buitenlanden(o.a VS, Canada, Argentinië, Ierland, Zwitserland, Israel, Spanje, Frankrijk, Duitsland, Italië) Productiefonds voor de film krijgt dus haar subsidiegeld terug.

-Grootste succes Abel in Amsterdam en…Groningen stad!

-Lauwe ontvangst voor Abel in VS(The Voyeur) In ‘The Village Voice’: Men vindt het teveel verfilmd theater en de typisch calvinistische galgenhumor komt niet aan. Men is meer geirriteerd dan geamuseerd…‘it makes you wonder about growing up Dutch these days’

-heb jij het gezien?: * ergens is even een microfoon in beeld * in een spiegel zie je een keer een man die de camera duwt (dit maakte Alex v W best gelukkig…Schilderkunst  spreekt mij ook sterker aan, wanneer ik in het werk het linnen kan zien.)

Sponsors

EYE Filminstituut, Beeld&Geluid Archief, Prins Bernard CultuurFonds, NL Film Fonds, VPRO, NOS, AVRO/TROS

;